Sidder hos svigermekanikken og har et problem med deres laptops - den kan ikke komme på nettet.
De har forbindelse til nettet gennem en switch.
Når jeg sætter laptoppen til, får jeg en "begrænset eller ingen forbindelse"-besked, hvor jeg har en 255.255.0.0 subnet og en ip der hedder noget i retningen af 169.254...
Har prøvet at sætte IP op, som den er på den computer der virker (og selvfølgelig ændret dens) - uden held.
Netværkskablet er der intet i vejen med, det er blevet afprøvet på en anden comp, og laptoppen er blevet prøvet med et virkende kabel.
Nogen der har nogen forslag, syntes jeg har været inde og kontrollere at alt skulle være som det er, men lige meget hjælper det. Noget jeg har overset måske?
Ellers nogen forslag?
---
|UPD| BetaLyte
:: Ultimate Production Designs ::
---
Forum kategori er Hardware generelt. Tråd vist 645 gange. Indeholder 8 indlæg.
en ISP kan tildele IP-adresser på 2 måder...
* direkte fra centralen til de individuelle computere
* direkte fra centralen til en router, routeren giver så IP'ere til netværket
minusset ved den første løsning er, at ISP'en ofte kun giver 1-2 adresser til enheder der vil på nettet. de 2 enheder (eller flere) vil aldrig kunne fungere imellem hinanden (som via et normalt lokalnetværk) desuden skal du have en ekstra IP fra ISP'en hvergang du udvider netværket med en ekstra netværksenhed.
vha routeren kan du tilslutte op til 254 enheder (selvfølgelig via en masse switche, kabler osv) men du vil ikke løbe ind i internetmæssige begrænsninger.
---
er du også it-proff til hverdag?? :-)
Og hvad er det for noget pjat med "dårlig karma at stemms på sig selv" :-)
---
når du har en 169 ip, er det en ip adresse som windows har tildelt maskinen, dvs. ikke en fra routeren. Dette kan tydeligvis tyde på at det er noget software relateret som blokkerer. Prøv evt. og start computeren i fejlsikret tilstand, og åben kommandpropt. Og ping goolge. Og se om det ikke hjælper!
#4 når han nu skriver: "Tilsluttet et switch" og computeren IKKE kan få en DHCP tildelt skyldes det med 99% sikkerhed, at hans svigerforældre ikke har en router.
Dermed får de IP-adresser tildelt direkte fra TDC og de giver ikke uendeligt antal. Ofte giver de 1-2 adresser.
Hvis der er computere tilsluttet i forvejen har de jo fået en IP og den IP er låst til enhedens MAC-adresse.
DERFOR kan den nyligt tilsluttede PC ikke få en DHCP og DERFOR opretter den en 169 adresse da det er windows std løsning når der ikke forefindes DHCP-svar.
---
---
Der er intet software der blokerer adgangen til internettet, og jo der ér en router, for som sagt, så har der været andre maskiner tilsluttet på det kabel, sammen med deres "normale" computer - hvor de kunne gå på nettet.
De har dynamiske IPs; deres normale maskine har en IP der hedder 192.168.2.2, gatewayen er 192.168.2.1 osv, så der burde være fin adgang for at tilslutte flere maskiner.
Prøvede også at skifte deres normale-computer-IP til 192.168.2.3 og den kunne stadig komme på nettet - så det er ikke pga begrænsning af IPs.
Så var der dog lige DNS'en som jeg undrede mig lidt over, da den hed 192.168.2.1 .. Huh?
Har opdateret driveren til netværks controlleren, det hjalp heller ikke.
---
|UPD| BetaLyte
:: Ultimate Production Designs ::
---
#7 så giver det jo lidt mere mening ... du skrev jo "via en switch".
Den computer du skal tilslutte, har den BÅDE ip og dns opsat til "Hent automatisk" ?
kan du pinge gatewayen fra den maskine?
kan du pinge ISP'ens primære DNS? f.eks 193.162.153.164 for tdc, 212.242.40.3 for cybercity ... ?
hvis du stadig ikke kan finde diverse hjemmesider, hvad sker der så hvis du bare indtaster f.eks:
216.239.59.105 i browser feltet? får du google op? (hvilket du bør).
HVIS du får google op så skyldes dit problem, at DNS-query's ikke fungerer ...
det kan forsages af router problemer eller fejlkonfiguration af din computer...
---
---
Tilføj svar
Husk venligt at vi har nogle ganske klare og enkelte regler her på TweakUp, som du gerne må huske på ved dit svar i denne tråd. Hvis du ikke allerede har læst vores
regler, eller er i tvivl om deres indhold henviser vi til at de bliver læst nærmere igennem, for at undgå evt. problemer, hvor forum admins er nødsaget til at blande sig.
Hvis du ikke har noget at skrive til emnet bedes du respektere dette og undlade at kommentere emnet helt, da det oftest ødelægger trådene.